fredag 3 juni 2011

Get vs häst


Sköna maj, välkommen! Sköna maj, adjö.
Maj skenar fortast av alla tolv och jag förstår inte varför hon har så fasligt bråttom. Trots att jag försöker uppmärksamma henne, njuta och smeka varsamt, hejdar hon sig inte. Jag stryker längs med doftande syréner, sitter mitt i havet av skira liljekonvaljer, plockar de blommor som sköna maj strör i sina spår, tittar och luktar. Det hjälper inte. Maj är försvinnande snabb.


Försommar inbjuder till fler utflykter under bar himmel tillsammans. Jag gillar djur av alla de slag och är väldigt glad över att våra barn också uppskattar utflykter med djurtema.


Nu har Elis fattat tycke för en get som han absolut hävdar att vi borde ta hand om. Det är inte vilken get som helst, utan en specifik get från Nolhagaparken i Alingsås som han tyckte sig få en speciell kontakt med. Han satt vid geten och kelade länge, länge när vi var där och var helt på det klara med att geten skulle sakna honom när vi for. Mycket möjligt. Jag känner mig ändå väldigt tveksam till att bli getägare.


Lydia har istället utvecklat ett stort intresse för hästar. Inte mig emot, jag älskar som bekant hästar. Jag måste dock överväga vad som är mest praktiskt. Get vs häst. Häst vs get.

Hästen kan man använda till lite mer än geten. Rida på, köra med. Annars är det väl praktiskt sätt inte så stor skillnad. De skulle kunna beta på den vildvuxna delen av vår tomt båda två. Hästen äter ju förstås mer men vi kan ju spara in på bensin och diesel om vi tar hästen till affären istället för någon av bilarna. Geten skulle kanske få plats i bagagen tillsammans med Nelzon när vi reser bort. Hästen kräver förstås lite större utrymme vid resor.
1-1
Hästar luktar så ofantligt gott.
2-1 till häst. Så får det bli. Ska bara kolla med Kurre först.

6 kommentarer:

  1. Visst vill man hejda tiden ibland. Maj är underbar månad. I matchen Get mot Häst så håller jag med dig även om getost inte är fel. Ha det gott och kram till gänget.

    SvaraRadera
  2. Ja hästar har varit min favorit i alla mina år men det blev inte så. Roligt att barnen tycker om det. Härligt att se korten på barnen Välkommen tillbaka på bloggen.Vi ses snart. Hälsn från Tulunda Farmor

    SvaraRadera
  3. Hej Cissi.

    Vi från Byrum röstar på get för det hade vi när barnen var små. Annars kan ni ju skaffa en kanin. Vi har din kaninbur i vår ladugård.
    Trevlig blogg du har.Kramar från oss i Byrum.

    SvaraRadera
  4. Ammi sa... skaffa inga djur, räcker med alla mjukisdjur:) kram

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillar min blogg i Byrum! :)

    Elis är jättesugen på kanin också, en liten säger han. Risken är ju att den hamnar ute hos er när han tröttnar, hihi!
    Vill ni ha kvar buren eller ska jag hämta den?
    Kramar

    SvaraRadera
  6. ja vi hade ju roligt med Hubbe. Buren får gärna stå här hos oss. Kramar

    SvaraRadera