fredag 16 juli 2010

Släktskap och hemlängtan


Idag kommer en hälsning från ett varmt och härligt Öland, fullt av bus och skratt (nästan hela tiden)! Vi påbörjade vår resa söderut redan igår och mellanlandade i Mörlunda. Vi har hämtat upp husvagn och storkusin Fredrik som ska bo med oss över helgen. Elis har längtat SÅ efter kusinfamiljen och har sett fram emot husvagnssemestern länge.

Ikväll när vi krupit till kojs och vi låg och småpratade lite, han och jag, började han resonera kring det här med mammor, pappor, mormödrar, farmödrar...

Efter en stunds funderande säger han:
-Mormor är din mamma. Morfar är din pappa. Farmor är pappas mamma och farfar är pappas pappa. Mamma; jag kunde va?!
-Ja, du kunde! Var har du lärt dig det?
-Det är du som lär mig. Och så Anki på dagis.

Det är så underbart med de där små fröna som man sår, helt plötsligt har de börjat gro!
Tänk, snart är vår lille kille 4 år! Så ofantligt mycket han har lärt sig redan!

Sen är det plötsligt inte alls roligt med husvagnssemester längre. Han börjar snyfta och säger att han vill åka hem till sitt hus. (Redan tidigare ikväll nämnde han att han ville åka hem men jag trodde inte att han menade så mycket med det.) Han är så ledsen, så ledsen och jag minns exakt hur det var att vara liten och längta hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar