söndag 13 juni 2010

Bokstavstrenden

Japp, bokstavstrenden håller i sig och verkar vara här för att stanna! Det är bokstäver på precis ALLT! Nu är det dessutom så enkelt! I alla fall när det gäller väggdekorationer! Man köper en färdig walli och klistrar upp på väggen. Smack!

Nä, tacka vet jag ett äkta hantverk à la 1998 när jag skar ut 54 bokstäver (och en punkt) med en liten skalpell på självhäftande bråkig plast. Bokstäverna hade jag skrivit ut från datorn på ett vanligt sladdrigt papper. Efter några skärsår och ett rejält skav på långfingret fick jag upp plasten på väggen och svampade försiktigt, försiktigt för att färgen inte skulle krypa under plasten. Det gjorde det förstås ändå och så fick jag fniska till nästan varenda bokstav med pensel. Två dar tog det men shit vad bra det blev!!

Vår resa har mål
ibland mellan känsla och dröm
men utan dig
fattig.

Minns ni? Det var Kurre som skrev den lilla dikten till mig med kylskåpsmagneter och när han under en helg var och hälsade på hemma hos sina föräldar passade jag på att få upp den på väggen i köket.
När vi flyttade ifrån Mörners väg målade vi över texten, den var ju liksom bara vår. Kruxet var att den grå nyansen vi hade på väggen var svår att få till exakt så vi lämnade efter oss en lite gråare rektangel.
Flera år efter att vi flyttat därifrån såg vi nerifrån gatan att hyresgästerna hade kvar vår snygga grå köksfärg men satt en tavla över rektangeln. Hi hi!

Eftersom jag är så.... ja, vad är jag egentligen?! Prestigefylld? Snål? Pysslig? I vilket fall; jag tänker ofta när jag ser nåt som jag vill ha att "det där kan jag göra själv. Det blir nog minst lika snygg och dessutom blir det enormt mycket billigare"!

Så har det varit när det gäller bokstavstrenden på smycken! En silversmideskurs har stått högt upp på min önskelista. För banka in bokstäver i silver det klarar väl vilken hyfsat pysslig människa som helst!?
Nu har jag lagt ner den där ambitionen för ett tag! När man liksom inte hinner plocka in tvätten (eller blogga) så kanske det inte är läge att stansa silver...

Därför överraskade jag min man igår med nya ringar till oss! Gjorda av någon annan. So what!

Vi har två var med texten: "Elis/Lydia älskad från första stund" och sedan deras födelsedatum stansade på kanten. Kurres ringar är bredare än mina och dessutom oxiderade. Mina, som ni ser i förgrunden ger ett litet smäckrare intryck utan oxideringen.

Snygga tycker vi som bär dem!

2 kommentarer:

  1. Cicci,
    Du är helt fantastisk! Det är bara att lyckönska Hasselfors eller vilket kreativt företag du hamnar på, till högsta vinsten. Och ja, visst minns vi dikten på väggen, så makalöst fin. Kurre e oxå bäst!

    Gunilla o Hasse ifrån en flyttkartong

    SvaraRadera
  2. Tack kära, kära "kusin"! Jag behövde den där uppmuntran extra mycket ikväll!

    Lycka till med flyttkartongslivet!

    Kramar till er båda (och till syrran med familj)

    SvaraRadera