fredag 28 maj 2010

Mamma Mia

I onsdags lämnade vi vår blommande Bröderna Lejonhjärta-trädgård för en tur till Slottsskogen. Även om det är vackert som bara den med äppelblom kan man ju inte sitta och glo på träd hela dagarna!
Slottsskogen visade sig bli en riktig jackpott! Fika i gräset med glada barn, pigga och knubbiga sälar i säldammen, glass som smälter så gott i solen , lek och bus i den stora spännande lekparken och sen...

Mia Skäringer som helt nonchalant och livs levande travar in på lekplatsen med man, barn och coola irländska varghunden som räcker henne till midjan. Jag får plötsligt fullt upp! Jag måste spana på Mia bakom mina svarta solbrillor och se hur hon tar sig ut som en helt vanlig morsa i lekparken samtidigt som jag ska putta på gungor och hålla handen i rutschkanor och se till så att mina kottar inte försvinner bland de andra kottarna.

För er som inte redan vet, så är jag ett "Big fan of Mia Skäringer" sedan länge och min Mia-entusiasm tog ytterligare ett steg framåt förra veckan då jag var på hennes show Dyngkåt och hur helig som helst -en rolig och sorglig föreställning om att vara kvinna.
Jag har sedan dess klurat på hur jag ska kunna återge upplevelsen här på bloggen. Det är nämligen nästan omöjligt. Det är så naket, ärligt och brutalt så att man vill gråta. Ändå skrattar jag tillsammans med de andra 599 i publiken. För det är så träffsäkert och dråpligt. Och jag kan inte annat än att beundra henne...

Mamma Mia! Mia äger! Och M som i MODIG, för det är hon. Självutlämnande och frispråkig. Jag kan kanske tyckas vara lite frispråkig ibland men jämfört med Mia framstår jag som som kyskheten själv!

Mitt i de skoningslösa monologerna, stand-upen och sångerna lyckas hon också förmedla ett viktigt budskap; att vi inte ska jämföra oss så mycket med andra och tro att alla andra har det så mycket bättre och är så mycket lyckligare än vi själva.

Har ni inte köpt biljetter till showen än så släpp det ni har för händer, släng er på telefonen och ring till Ticnet! Det är mitt absolut hetaste tips just nu!

Här kan ni se och lyssna på Stygn, sång framförd både på show och cd.

Här kommer ett klipp med Mia som tatueraren Tabita från Mia och Klara-serien som SVT sände hösten 2007.



Foto på hund: www.metrobloggen.se

2 kommentarer:

  1. synd bara att man inte ser att det är hon, för det är väl det? :p

    SvaraRadera
  2. Nej, det är tyvärr inte Mia. Har fått dit fotokällan nu. Blev tokigt med inlägget förut.

    SvaraRadera