lördag 1 januari 2011

Gott Nytt 2011


God fortsättning på det nya året alla kära läsare!

Årets första dag har gått i maklig takt. Hela familjen har varit tillfreds med att låta tiden sjunga långsamhetens lov och vi har strosat runt i mysdress och pyjamas hela dagen. Målat med glittrande vattenfärger, byggt med lego och lekt affär...

Jag hoppas att hela det nya året kommer att gå i lagom tempo, utan att för den skull bli långtråkigt. Året som passerat har stundtals varit lite för ensidigt för min smak och jag har förväntningar på att 2011 ska innebära lite mer "utsvävningar".

Förhoppningsvis kan 2011 erbjuda ett nytt arbete och lite nya influenser från världen utanför hemmets trygga vrå. Ja, och sen ska jag ju börja träna regelbundet, äta sunt och vara en mer närvarande mamma. Börja på någon intressant kvällskurs, kanske skaffa mig en häst och alltid göra veckomatsedlar och storhandla. Och renovera toaletten. Nä... nu drog tankarna visst iväg lite.... Med sådana ambitioner lär det inte bli ett år i lagom tempo. Jag nöjer mig med ett löfte om att oftare påminna mig själv om att vara "good enough" (=tillräckligt bra). Jag är en prestationsmänniska och att ibland sänka ambitionsnivån är tillräckligt som nyårslöfte.

Vi sammanfattade det gamla och välkomnade det nya året tillsammans med goda vänner på hemmplan igår och vi hade det alldeles förträffligt trevligt med god mat och sällskapsspel. Det enda missödet under dagen var att Lydia pillade upp en stor kinapuff i näsan. Alltså, inte en smällare av något slag utan en vetepuff doppad i choklad. Den satt som smäck i hennes nätta näsa och vi kunde omöjligt få ut den trots att vi försökte flera gånger. Det visslade lite när hon andades men i övrigt var hon vid gott mod. Efter ett par timmar hade puffen mjukats upp så mycket att den helt enkelt kom ut av sig själv. Slutet gott!

Vid sjutiden fyrade vi av våra raketer och så småningom somnade våra två spiderman-killar, en clownflicka och en prinsessa sött och hörde inte ett ljud av smällare och gnistrande stjärnor som dansade över hustaken runtomkring när klockan slog tolv.

Här kommer en bild på kvällens clown -Iris, snart 2 år. Det känns ju alldeles lysande att få fira nyårsafton tillsammans med en clown; de är ju alltid fulla av överraskningar. Förmodligen går 2011 i clownens tecken. En stor glad mun till er alla!

3 kommentarer:

  1. En Lisabet gjorde hon med andra ord, fast inte en med en ärta utan en kinapuff...

    SvaraRadera
  2. Och hon har redan gjort en innan också... med en sten i somras. Den kunde vi alla fall plocka ut direkt med en pincett. Vad ska det bli nästa gång?!

    SvaraRadera