måndag 15 februari 2010

Bingo!

Det faller på min lott att lägga Elis. Så har det alltid varit och vi har inte drivit jämställdheten så hårt i den här frågan. Elis har varit bestämd med att det är mamma som ska läsa på kvällen och så har det bara blivit.

Jag känner mig numera priviligerad att få den här stunden tillsammans med honom. Vi läser två böcker och sen myser vi, gosar och småpratar lite. Det här är en av de bästa stunderna på dagen eftersom Elis är en riktig mys-pys-kille och gärna delar med sig av pussar och kramar.
-Mamma, jag älskar dig. Mest i hela världen och ända upp till månen och tillbaka igen, brukar han säga och sedan somnar han sött, tätt intill mig.

Oftast. För ibland tar det lite längre tid och han "ska bara det och ska bara det..." (som att vända på kudden, dricka vatten och fråga om rådjuren i skogen har somnat än osv).
Igår tog det evennerlig tid och jag ville så gärna att han skulle somna innan Blåsningen på TV3 kl 20. Icke. När jag trodde att han äntligen somnat började han viska:
-39, 42, 21...
-Men Elis, sover du inte än? frågade jag.
-Nä, jag spelar lite bingo bara.

Det verkar i alla fall funka lika bra att spela bingo som att räkna får, för en stund senare sover han. Jag ska pröva nästa gång jag inte kan somna.

Foto: tombola.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar