onsdag 10 februari 2010

Vårmodet


Nu längtar jag efter att våren ska slå rot i vårt land!

Tidigt i höstas klädde jag mig för vargavinter och vargavinter blev det. Men nu har jag tröttnat! I lördags var jag inne i stan och spanade in vårkollektionerna. Det är likadant varje ny säsong... jag tycker att "det här är verkligen jag och det här passar mig perfekt och den där nya färgtrenden är ju fantastisk och bla bla bla". Snacka om att man är en slav under trenderna! Köplusten kliar i hela kroppen och jag önskar att jag hade tillgång till ett klädkonto a la Prinsessan Madeleine.

Här kommer trendrapport för er som bor på landet och för er som inte vill eller orkar springa runt på stan och spana. Ni som anser er vara ointresserade av mode eller ni som inte är fjättrade vid modepålen kan sluta läsa nu.

Kavaj
Kavajen har hängt med ett tag nu men är fortfarande viktig i garderoben. Välj antingen maxi eller mini. Maxikavajen (modell herrkavaj) blir en skön kontrast till tighta jeans eller leggings. Välj minikavaj, antingen figurnära eller rak, till chinos eller klänning.

Jeans
Jeansen ska vara slitna och lappade. Slimmade, utställda eller pösiga (går bra att använda makens)... vilket du vill. Jeansshorts äger i vår!

Glitter & Glam
Paljetter, pärlor och glittrande material är vårens stora festtrend. Satsa gärna på ett helt plagg som glittrar.

80-tal
Ljusa pastellfärger som rosa, ljusblå, ljusgrön eller tex ljuslila samt axelvaddar och blek denim i lös och ledig passform dominerar 80-talstrenden. Material som bomull och trikå är riktigt hett. Tänker du dig tillbaka till Miami Vice och Dallas är du på rätt spår!

Grafiska mönster och randigt
Grafiska mönster i svart och vitt ett safecard som går att variera i oändlighet. Detsamma gäller randigt. Randigt till enfärgat vitt/svart funkar alltid men i år ska man gärna välja randigt till randigt. Bland färger och olika ränder som Pippi Långstrump. Zebrarandigt och tigerrandigt samt leopard syns också till våren.

Hudtonat
Sand, nude, blek persika och champagne är några av vårens hudtonade trendfärger. Våga visa hud och gör det genom lager på lager. Tunna skira material som siden är skönt att blanda med t ex kashmir. Kläderna du sover i och kläderna du bär på dagen går hand i hand. Tonerna är snygga till sommarens solbränna och att mixa med smycken i guldtoner.

Wild Wild West
Inspireras av Lucky Luke och tjejerna i Lilla huset på Prärien. Exempel på coola plagg är denimskjortor, mockakjolar, stövlar med frans eller varför inte våga inhandla en cool cowboyhatt?

Färdigskrynklat
Den här våren behöver du inte vara orolig över att du inte tillbringar tillräckligt mycket tid vid strykbrädan, nu är det helt ok att se ut ostruken ut. Den nya lyxbohem-trenden passar lata semesterdagar!

Markerad midja
Använd bälte eller skärp i alla möjliga former och bredder för att få till en välsvarvad, kvinnlig siluett.

Örhängen, solglasögon och höga klackar
I vår ska vi satsa på stora, dinglande örhängen. Allt ifrån plastiga 80-talsclips till stora guldringar med tingeltangel. Solglasögonen ska vara superspacade och klackarna högre än någonsin.
Modefoto: www.aftonbladet.se

För mig blir det pudrigt, pastelligt, kavajer, jeansshorts och skärp i första hand. Skirt i kontrast till slitna jeans. I like!

Lycka till med era vårgarderober!

8 kommentarer:

  1. Det kommer bli så perfekt att du är med i Stockholm, det märker jag ju! :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. jeansskjorts? (ursäkta, var bara tvungen... känns så skönt att få rätta en språkpolis ibland. ;)

    SvaraRadera
  3. Oj, då! Tur att jag bara skrivit "skjorts" på ett ställe i alla fall... Och nu har jag rättat! Såna språkmissar kan inte språkpolisen ha på sin blogg inte! Tack för att du påpekade! Kram

    SvaraRadera
  4. Nu får du se till att knapra pepparkorn Susanne, så att det verkligen blir Stockholm! (Jag ligger ju i riskzonen också förstås, har redan tagit tre korn.)
    Annars kan du sätta in lite stålar på mitt konto och så kan jag shoppa för två! Kram

    SvaraRadera
  5. 3 pepparkorn?! Jag svalde nog 15 i ett bräde när du kom med dem :-)

    Clara var färdig redan strax före 14. Mattias körde någon vända till men verkar bättre nu.

    Jag hoppas verkligen att jag klarar mig för jag orkar inte en sväng till tror jag... helt färdig.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj, ska man ta så många?! Än så länge lugnt i min mage iaf. Krya på er! Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Cicci!
    Vad kul att läsa om vårens trender i din blogg. För mig som inte är så förtjust i att flanera på stan var detta perfekt. För mig blir det mycket glitter och glamour med stora coola smycken. Det gillar jag!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  8. Och det passar ju en sån snygg böna som du! Puss på dig!

    SvaraRadera