onsdag 26 augusti 2009

Nattsärksdag


Igår var vi inne i stan för att möta upp och shoppa lite tillsammans pappan som fått en stund över på eftermiddagen. Erica och jag tog varsitt barn i varsin vagn och knölade in oss i fullproppad buss. Jag var tvungen att fälla ihop vagnarna och försöka göra dem pyttesmå för att folk skulle kunna komma förbi. (Och ändå var de tvungna att ta ett djupt andetag och dra in magen.) Jag konstaterade att bussarna här inte är barnvagnsvänliga och att jag ska akta mig för att åka buss i fortsättningen!

Väl inne i stan inser jag att de flesta fått lön och att alla tänker leta nya kläder. Det är smockat med folk! (Har folk inget jobb att sköta kl 13.30 en vanlig tisdag!?) Som om det inte vore nog tröttnar Elis efter typ fem minuter och protesterar vilt över att behöva sitta i vagnen. Sen börjar Crazy Shopping! Det är ett tillstånd man i möjligaste mån ska försöka undvika: Lillasyster vill inte heller sitta i vagnen och bajsar på sig i bärselen. Elis vill åka rulltrappa upp och ner samtidigt som vi försöker hitta jeans och ny skjorta till pappan. Jag svettas ymnigt. Erica åker rulltrappa och hiss med Elis medan jag byter blöja i den trånga provhytten och pappan provar plagg efter plagg. Jag springer efter nya storlekar samtidigt som jag försöker föra en konversation med en pratsam bekant som står i provrumskön. Upptäcker att vagnarna är borta och Erica ringer och säger att Elis vill köpa leksaker istället. Hittar vagnarna bakom klädställningarna med provade kläder och lyckas muta Elis med kexchoklad. De fortsätter att åka rulltrappa.

När Kurre äntligen provat färdigt och vi enats om vilka kläder som satt bäst, betalat och kommit ut ur affären är vi genomsvetta alla fem. Jag har till och med blivit rödflammig i ansiktet (det är mycket ovanligt).

Jag tänker inte bry mig om det där med nya kläder till hösten. Jag har massa gammal lump som ligger i garderoben. Det tänker jag använda. Det får bli en lumphöst, för nån mer Crazy Shopping orkar jag inte med just nu.

Därför... har vi gått i nattsärken här hemma idag. Jag har fortfarande nattlinne på mig och nu är det snart dags att hoppa i säng igen. Praktiskt! Jag har njutit av att bara vara hemma och pyssla med mina små projekt. Som att slipa trädgårdsbord i nattlinne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar