måndag 25 januari 2010

Flash mob

Man är ju inte sjutton längre... (Hänger inte riktigt med i svängarna!) Har helt missat det här med flash mob! Är det någon mer än jag som inte vet vad det är?! (Eller visste. För nu vet jag.) Läste en artikel om flash mob i Göteborgsposten igår. 300 personer hade samlats på IKEA för att leka kurragömma. Vilket perfekt ställe för kurragömma! Jag hade gärna velat vara med!

En flash mob är när en grupp människor plötsligt samlas på en offentlig plats, och där gör någonting oväntat en kort period och sen skingras direkt efter. Ofta organiseras flash mobs via internet eller telefon.

Här en bild från en flash mob tagen i januari 2008. 900 personer klev plötsligt på olika tunnelbanetåg utan brallor. Åkte en bit och skingrades sedan.


Foto: freshenmeup.com

Det finns hur många exempel som helst på mer eller mindre avancerade flash mobs. Här kan du kika på en riktigt avancerad variant från Centralstationen i Antwerpen.

Jag har bedrivit lite research angående fler flash mobs i Göteborg. Den 7 mars kommer människor att samlas för att under fem minuter "frysa" och stå helt stilla i Nordstan. Syftet? Ja, det vet jag inte. Skapa lite förvåning bara, och kanske få någon att stanna upp i shoppingstressen. Själv funderar jag på att att anordna en flash mob på ICA i Mörlunda. Kanske en BANG BANG flash mob. Vet du inte vad det är så får du ta reda på det själv.

6 kommentarer:

  1. det finns med i någon reklamfilm som brukar gå på TV, flash mob alltså. Kommer inte ihåg vilket företag men bra var den.

    SvaraRadera
  2. Flash mob! Hade ingen om denna företeelse men "kör på" i Mörlunda. Du kommer säkert att chocka hela bygden om inte annat kan ju kundrekordet slås. Skulle behöva använda "flash mob" till att samla ett gäng att skotta infarten för snön vräker ner i Västervik i dag.
    Kram till alla!!!

    SvaraRadera
  3. Det var det roligaste på länge...

    Kram Sara

    SvaraRadera
  4. välkommen till oss på landet o flascha.Det blir nog en upplevelse/Ammi

    SvaraRadera
  5. Ha ha, Lennart! Du är ju så påhittig! Vilken bra idé! Jag funderar på om man kanske ska hoppa över Mörlunda och istället "flash moba" i vår källare... Om ett gäng samlas och snabbt sorterar lite grejer borde vi få i ordning på ett kick! Kram

    SvaraRadera