onsdag 13 januari 2010

LEV livet!


Det är "vanlig" vecka och alla helger kring jul och nyår är över. Idag är det tjugondedag jul och julsakerna ska ut. Det vankas tulpaner och semlor på våra bord istället.

Elis har börjat dagis igen efter julledigheten och vardagen är här. Livet rullar på och visst känns det att man lever! Tröttheten värker i kroppen, barnens skratt och bus värmer mitt hjärta, jag njuter av blöta pussar, prat och gnäll ger mig sår i öronen. Det är väl så det är. Livet alltså. En enda salig blandning.

Jag bakar bullar idag och eldar både i köksspis och kamin för att få go värme till jäsningen. Det sprakar så gott i köksspisen och det påminner mig om mormor, morfar och barndom. Får en ingivelse att ringa mormor och prata om barnens framsteg och vedspisknastret. Men varken mormor, morfar eller min barndom finns ju längre. Nu finns bara härliga minnen kvar. Och saknad. Det är ju också livet. Förändringar. Och tid som går.

Mormor och jag har bakat massor med bullar genom åren, nu är det jag som är stor och vet hur man gör. (I alla fall nästan lika bra som mormor.)
Varje gång Elis hör eller ser en ambulans säger han:
"Gammelmormor har slagit sig så nu åker hon till himlen igen. Men hon syns väldigt dåligt...."
Jag ler och sörjer. Det är märkligt att man kan känna glädje och sorg på samma gång. I vilket fall; att leva känns!

LEV ditt liv!
Kram på er alla!

(Fotot idag från mormor och morfars hus, Gråssfall)

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Glädje och sorg i en enda salig röra mao livet i ett nötskal. I mitt "nötskal" finns just nu bara rehab i form av promenader, motionscykling,div tänj-och stretchövningar. Allt blir bättre och bättre så snart är det som vanligt igen i min lilla höft.

    Kramar från ett vintrigt Västervik till alla!!

    SvaraRadera
  2. Däbbd Vimmerbytjej14 januari 2010 kl. 10:09

    Nu rinner några tårar nerför kinderna, du skriver så fint...
    Är krasslig och hemma idag, trist. Hasse och jag kunde dock förgylla morgonen med varsin strass-kaka (Tack Birgit!!) som sparats till speciella tillfällen, så livet är ändå snällt mot oss.

    De bästa,
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej Konvalescent!
    Skönt att höra att det går framåt! Har du någon aning om när du kan komma igång och jobba igen? Yoga kanske blir din grej efter alla tänjövningar?! Vi hörs snart! Kurre hälsar! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Krasslig!
    Birgit hälsar varsågoda! Hoppas att du snart piggar på dig (du är ju Pigga)!
    Tack än en gång för komplimang och för träff på nyårsafton! Skönt att träffa nån som på sätt o vis delar min barndom. Hälsa syrran också! Kram

    SvaraRadera