onsdag 30 september 2009

På jäsning


Det jäser i vår trädgård. All frukt som är omöjlig att ta hand om har börjar ruttna. Päronen är värst. När man går förbi det stora päronträdet blir man lite lätt snurrig i huvudet. Päronvin, funkar det? Jag undrar hur rådjuren som besöker trädgården och smaskar lite titt som tätt blir i huvudet och i magen. Vinglar ut mitt i vägen med diarré kan man tänka...


Den här föruttnelsen drar med sig lite problem inomhus. Fruktflugorna. Det känns lite ofräscht med massa flugor som surrar runt fruktfatet och diskhon. Går inte att låta något stå framme! En ny generation fruktflugor uppstår visst på en vecka och en hona lägger ca 500 ägg. Produktiva tjejer!



Nu har Kurre gjort en lockande men giftig dryck till de små krypen: 2 delar vitvinsvinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel som han häller i glas och placerar ut lite varstans. Den här drycken lockar dessvärre även mig! Jag har nämligen en ovana att ställa drickglas lite här och där och sedan Coca-Cola lanserade Mer på 1-litersförpackning har vi en del sånt hemma. Jag tar mig ett glas då och då. Som ni ser på bilden är färgen på Päronmer och fluggift exakt! Det har hänt mer än en gång att jag nästan blivit förgiftad! Får nog göra en varningstext på glasen.. jag gillar ju att pyssla. En flugdöskalle skulle kanske passa?!

5 kommentarer:

  1. Låter som en bra idé med en flugdöskalle! Saknar er så mycket!!! Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Åååh, det där receptet ska jag allt anamma och blanda till här hemma! Vi har de där äckliga krypen också..
    Ses imorgon!!

    SvaraRadera
  3. Saknar er med!! Hoppas vi kan ses på lovet! Har du hittat nåt jobb och snyggt hus till mig/oss än? Kramis

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen effektivt med den där blandningen, har blivit en riktigt stor samling i botten på glaset nu! Välkomna imorgon!

    SvaraRadera
  5. Vi kallar den "dödsdrogen", en dag när det var viss brist i skafferiet (efter all kolasås??!) tillagades den utan sirap. Funkar också och behöver inte bytas lika ofta då. Om det inte är fullt med äckliga kryp upp till brädden förstås. Å Cicci, ha den i glas modell mindre, typ glöggmuggar, jag vill inte att du ska bli illamående.

    Snygga bilder förresten - som vanligt.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera