lördag 14 november 2009

Lärorika böcker


Idag har det varit Bokens Dag på biblioteket i Nödinge. Elis och jag var där tillsammans med Emma och Arvid. Dagens tema var rymden och bibliotekarierna hade stjärnor lite här och där och någon hade spacat till det riktigt ordentligt och klätt ut sig till rymdvarelse. En get, tyckte Elis som ännu inte har hört talas om rymden. Vi håller oss till himlen, stjärnorna, solen och månen än så länge.

Elis älskar böcker och dras gärna till böcker med mycket text och som kanske är aningens för svåra för en treåring. Just nu läser vi Kråke-böckerna. Kråke hos doktorn, Kråke i trafiken och Kråke hjälper polisen. Ikväll blev det Kråke hjälper polisen. Efter att jag tusen gånger har pekat och förklarat att tjuven är den gubben på bilden som kommer och tar saker i huset frågar Elis fortfarande efter tjuven. För han tror att det är en tjuR det handlar om och inte en tjuV. Tjuven på bilden är ju ingen tjur heller, det är ju bara en farbror... Jo, visst. Eftersom jag sprudlar av fantasi får jag ändra om berättelsen lite så att vi kan läsa vidare. Sen lär sig Elis vad sirener, handbojor och uniform är. Batongen hoppar vi över ett tag. Man ska ju inte slå varken tjuVar eller tjuRar.

Efter nattningen behövde jag lite frisk luft. Fick ett ryck och började köra undan päronen som har fallit ner i och runt omkring Elis sandlåda. Jag har aldrig i hela mitt liv sett så mycket päron!! Under löven låg det päron i flera lager. På en timme körde jag undan sex skottkärror! Nu sitter jag här med trötta armar, känns som att jag varit på gymet. Och det lär bli ett pass imorgon också för det finns lika mycket päron till därute!

Päronen smakar skit men tydligen finns det spekulanter. Förra helgen hade nämligen grannarna sett en älg stå och mumsa ur Elis sandlåda. Älgar är ju coola. Men inte utanför köksfönstret. Nu får den stå på andra sidan trädgården, vid komposten istället, på behörigt avstånd.

2 kommentarer:

  1. Kul med älg på trädgården.. Inte illa ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, jag funderar skarpt på att göra en så kallad "Runar" för att dryga ut köttransonen. /Kurre

    SvaraRadera