torsdag 5 november 2009

Tillfredsställande läsning


Läste en artikel i Göteborgsposten igår som gjorde mig lite nöjd...
Stockholms tingsrätt anser att Försäkringskassan har gjort sig skyldig till könsdiskriminering och dömer kassan till att betala ut skadestånd till fyra kvinnor på 50 000 kr var. Detta därför att Försäkringskassan avslagit deras begäran om sjukpenning under graviditeten eftersom de hävdade att de besvär som kvinnorna led av ansågs normala i samband med en graviditet. "En normal graviditet betecknas inte som sjukdom eftersom den hör ihop med den normala livsprocessen" stod det i ett av besluten.

Kvinnorna hade blivit sjukskrivna i av sina läkare för bland annat ryggont, smärtsamma sammandragningar, foglossning och sömnsvårigheter. Ytterligare en kvinna berättar att Försäkringskassan hade bemött henne med en kommentar om att hon själv valt att bli gravid och fick skylla sig själv.

Nu ska man inte dra alla på Försäkringskassan över en kam men vad är det för inkompetenta människor som jobbar där och som kan fälla en sån kommentar?!!
Jag blev själv sjukskriven och ordinerad sängläge och vila under nio veckor när jag gravid med Lydia pga foglossning samt prematura sammandragningar (dvs risk att man får en väldigt för tidigt född bebbe) och ni må tro att jag fick trilskas med Försäkringskassan. Eller de trilskades med mig ska man väl säga istället... De tyckte nämligen att jag kunde arbeta, i alla fall halvtid med något där jag inte behövde stå så mycket. Eller hur...? Ska jag ligga framme vid "svarta tavlan" och lära ut division och presens particip?! Och hur skulle jag överhuvudtaget ta mig till jobbet när jag endast fick resa mig för att gå på toa? Kändes som att det var hål i huvudet på x som beslutade i mitt ärende. Förmodligen hade x inte så mycket erfarenheter av gravida...

Heja DO (diskrimineringsombudsmannen) som drivit ärendet med de ovan nämnda kvinnorna som nu får skadestånd och rätt mot Försäkringskassan! Och jag hoppas att fler kvinnor med graviditetsbesvär får rätt till sjukpenning i fortsättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar